Aiempaa kalliimmat energian ja logistiikan kustannukset painoivat elintarvikekonserni HKScanin tulosta loppuvuonna. Yhtiön vertailukelpoinen tulos laski yli 8 miljoonaa euroa loka–joulukuussa ollen 3,1 miljoonaa euroa. Myös koko vuoden vertailukelpoinen tulos laski vajaaseen 10 miljoonaan euroon.
Yhtiön tulostiedotteen mukaan loppuvuonna laskeneen tuloksen taustalla oli kalliiden kustannusten lisäksi Suomessa heikentynyt kysyntä. Yhtiön liikevaihto kuitenkin kasvoi viimeisellä neljänneksellä, mikä johtui HKScanin mukaan siitä, että yhtiö kohotti tuotteidensa myyntihintoja voimistuneen inflaation ja kohonneiden kustannusten takia.
Koko vuonna liikevaihto kasvoi 11,5 prosenttia yli 1,8 miljardiin euroon.
– Energia- ja logistiikkakulujen poikkeuksellisen suurta nousua ei saatu täysin katettua myyntihintojen korotuksilla ja kustannussäästöillä, yhtiön vt. toimitusjohtaja Juha Ruohola sanoo tiedotteessa.
Yhtiö arvioi tuloksensa paranevan tämän vuoden aikana, joskin HKScan arvioi kuluttajien ostovoiman ja inflaation kehityksen vaikuttavan siihen, miten tulos tänä vuonna kehittyy.
Baltian liiketoiminta virolaisyhtiölle
HKScan ilmoitti loppuvuonna myyvänsä Baltian-liiketoimintansa virolaiselle Maag Gruppille 90 miljoonalla eurolla. Baltian-liiketoiminnan tulos oli yhtiön mukaan viime vuonna lähes 61 miljoonaa euroa tappiollista. Kaupan odotetaan toteutuvan tämän vuoden loppupuolella.
– Baltian liiketoimintojen myynti parantaa HKScanin kannattavuutta ja vahvistaa tasetta sekä edistää yhtiön mahdollisuuksia parantaa tuotannollista tehokkuutta ja toteuttaa pitkän aikavälin strategiaa, Ruohola sanoo.
Yhtiön hallitus esittää, ettei vuoden 2022 tuloksesta jaeta osinkoa tänä vuonna.