Tasapalautuksena jaettu könttäsummakorvaus olisi tehokkain tapa hyvittää polttoainekuluja pienituloisille, arvioi Talouspolitiikan arviointineuvosto taustaraportissaan. Keskiviikkona julkaistussa taustaraportissa tutkittiin eri tapoja hyvittää polttoaineveron tulonjakovaikutuksia.
Tasapalautus alentaisi verotuksen taakkaa suhteessa eniten alimmissa tuloluokissa, eikä sen suuruus riippuisi polttoainekuluista.
Autollisista kotitalouksista alimmalla tulodesiilillä polttoainekulut vievät käytettävissä olevista tuloista huomattavasti suuremman osuuden kuin ylemmillä tuloluokilla. Esimerkiksi ylimmän tuloluokan autollisilla kotitalouksilla polttoaineeseen kuluu tuloista alle kolme prosenttia, kun alimmalla tuloluokalla vastaava luku on yli kymmenen prosenttia.
Tulo- tai päästöverotuksen alentamisista hyötyisivät enemmän hyvätuloiset. Polttoaineveron alentaminen taas loisi ympäristölle haitallisen kannustimen ajaa enemmän.
– Könttäsummakorvaus on oikeudenmukaisempi ja huomioi pienituloiset, muttei lisää ajamisen kannustimia, sanoo taustaraportissa eri kompensaatiomalleja tutkinut väitöskirjatutkija Selina Clarke arviointineuvoston tiedotteessa.
Tutkimuksen empiirisistä laskelmista on vastannut tutkija Kimmo Palanne.
Arviointineuvoston vuosiraportti 2022 julkaistaan helmikuun alussa.