Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Hätäilmoitusten määrä nousi koronapandemiaa edeltävälle tasolle – puheluihin vastattiin kuitenkin keskimäärin sekunnin nopeammin kuin vuosi sitten

Hätäilmoitusten määrä nousi alkuvuoden aikana koronakriisiä edeltävälle tasolle, kertoo Hätäkeskuslaitos tiedotteessaan. Hätäkeskuslaitos vastaanotti tammi-kesäkuun aikana lähes 1,4 miljoonaa hätäilmoitusta, mikä on viisi prosenttia suurempi määrä kuin viime vuonna vastaavaan aikaan.

Kahden edellisvuoden aikana hätäkeskukseen tehtiin ilmoituksia tavanomaista vähemmän koronapandemian ja sen mukanaan tuomien rajoituksien takia.

Ilmoituksien pohjalta tehtävistä hieman yli puolet välitettiin muille viranomaisille, ja loput hoidettiin hätäkeskuksen oman neuvonnan ja opastuksen avulla.

– Hätäkeskuslaitoksen neuvonnalla ja opastuksella hoidettavien tehtävien osuus kaikista hätäilmoituksista on perinteisesti noin puolet. Hätä on ilmoittajan mukaan monesti hyvin iso, mutta huolellisella, hätääntymättömällä ja ammattimaisella riskinarvion tekemisellä hätäkeskuspäivystäjä voikin todeta, ettei tilanteessa ole paikalle hälytettävän viranomaisavun tarvetta, kertoo Hätäkeskuslaitoksen vs. suunnittelupäällikkö Tommi Hopearuoho tiedotteessa.

Paljon puheluita väärään numeroon

Ilmoitusten määrän lisääntymisestä huolimatta hätäkeskuspäivystäjät vastasivat puheluihin keskimäärin sekunnin nopeammin kuin vuosi sitten. Keskimääräinen vastausaika oli Hätäkeskuslaitoksen mukaan kolme sekuntia.

Puheluiden määrän lisääntyessä myös hätäkeskuspäivystäjien työmäärä lisääntyi merkittävästi alkuvuonna. Vastattuja puheluita henkilötyövuotta kohden oli yli 6 400.

Hätäkeskuslaitoksen mukaan hätänumeron oikeassa käytössä on vielä parannettavaa. Oma lukunsa tilastoissa ovat hätäkeskukseen kuulumattomat puhelut, joita oli kaikista ilmoituksista 25 prosenttia. Osa puheluista oli virhesoittoja ja osa ilkivaltaa.

– Virheelliset ilmoitukset ovat pääasiassa sellaisia, missä ei tarvita paikalle kiireellistä viranomaisapua, mutta kansalaisella ei ole ollut tietoa muusta auttavasta tahosta. Hätäkeskuksiin kuulumattomien puhelujen määrä on joka tapauksessa edelleen suuri ja ne vievät paljon ylimääräistä aikaa hätäkeskuspäivystäjien työstä, Hopearuoho summaa.