HKScan kasvatti liikevaihtoaan myyntihintojen korotuksilla

Elintarvikekonserni HKScanin liikevaihto koheni huhti–kesäkuussa 13 prosenttia ja oli 506 miljoonaa euroa. Liikevaihto kasvoi kaikissa myyntikanavissa ja -kategorioissa ja kaikilla kotimarkkinoilla. Voimakkaan inflaation johdosta nousseita kustannuksia saatiin vietyä myyntihintoihin, totesi toimitusjohtaja Tero Hemmilä.

Yhtiön vertailukelpoinen liiketulos yli tuplaantui 1,5 miljoonaan euroon.

Hemmilän mukaan myyntihintoihin on tehty poikkeuksellisen suuria korotuksia, koska lihan ja muiden tuotantopanosten hinnat ovat nousseet voimakkaasti. Hemmilä ennakoi, että ruoka kallistuu jatkossakin, mikä tulee vaikuttamaan sekä kaupan valikoimiin että kulutuskysyntään.

Tuottajahintoihin kustannusten nousu ei ole kuitenkaan vielä mennyt täysin läpi. Lihan saatavuus kotimarkkinoilla on HKScanille merkittävä riski tulevina vuosina.

– Siihen tuottajahintatasoon on vielä matkaa, jolla maatilojen kannattavuus on tämän hetken kustannuskehityksellä kestävällä tasolla, Hemmilä totesi.

Loppuvuonna voimakas kustannusinflaatio luo edelleen epävarmuutta toimintaympäristöön. Yhtiö pitää ohjeistuksensa ennallaan ja arvioi, että sen vertailukelpoinen liiketulos paranee viime vuoteen verrattuna.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut