Vireä rekrytointimarkkina nosti Alman tulosta keväällä – heikot talousnäkymät uhka asumis- ja autoilupuolelle loppuvuonna

Rekrytointipalveluiden vahvana jatkunut kysyntä siivitti Alma Median tulosta ja liikevaihtoa huhti–kesäkuussa.

Yhtiön liikevaihto oli 79,3 miljoonaa euroa, kun vuotta aiemmin se oli 71,6 miljoonaa euroa. Oikaistu liikevoitto nousi 19,2 miljoonaan euroon 16,6 miljoonasta eurosta.

Alma Media on kertonut rekrytointipalveluiden vetovoimasta usealla vuosineljänneksellä putkeen. Edelleen vireänä pysyneen rekrytointimarkkinan taustalla on toimitusjohtaja Kai Telanteen mukaan voimakas kilpailu työvoimasta.

Rekrytointiliiketoiminnan oikaistu liikevoitto kasvoi huhti–kesäkuussa puolella 11,8 miljoonaan euroon.

Kuluttajaliiketoiminnan tulos oli puolestaan laskussa. Telanteen mukaan tämän taustalla oli autoalan globaalit haasteet tuotantoketjujen toimivuudesta ja komponenttien riittävyydestä. Yhtiö arvioi, että kuluttajien epävarmuus voi heijastua erityisesti asumisen ja autoilun liiketoimintaan toisella vuosipuoliskolla.

– Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan on iskenyt ison loven talouskasvuun myös Alma Median toimintamaissa. Se heikentää talouskasvua ja pitää inflaation korkeana, Telanne sanoo osavuosikatsauksessa.

Autoalan Tiedotuskeskuksen tilastojen mukaan sekä käytettyjen henkilöautojen kauppa että uusien henkilöautojen rekisteröinti oli selvässä laskussa huhti–kesäkuussa.

Sen sijaan media-alan tuloksessa yhtiö näki pientä kasvua.

– Venäjän hyökkäys Ukrainaan nosti kansalaisten uutiskysyntää ja medioiden käyttöä, mikä näkyi positiivisesti myös Iltalehdessä, Telanne kertoo.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut