Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

”Kiertelen kuitenkin kirppareilla, niin voin samalla löytää muillekin trendikkäitä vaatteita” – Yrittäjähenkiset myyjät saavat lisää vauhtia kirpputorisovelluksissa

Olivia Ringman, 19, myy sivutyönään vaatteita verkkosovelluksissa. Osa vaatteista on hänen vanhojaan, mutta osan hän ostaa kirpputoreilta tai sovelluksista tarkoituksenaan myydä ne eteenpäin. Hän pyörii vapaa-ajallaan paljon kirpputoreilla ja selvittää, mikä on tällä hetkellä trendikästä.

– Jos näen kirpparilla jonkun trendaavan merkin vaatteen, niin ostan sen myytäväksi vaikkei se olisikaan kokoani, hämeenlinnalainen Ringman sanoo.

Ringman ja turkulainen Milja Pajunen tekevät rahaa myymällä vaatteita ja asusteita kirpputorisovellus Tisessä. He ovat käyttäneet norjalaista Tise-alustaa noin vuoden ajan ja tällä hetkellä he tienaavat siitä noin 200 euroa kuukaudessa. Kumpikin käyttää aikaa myymiseen monta tuntia viikossa. Pelkästään tuotteiden nettiin lisäämisessä voi mennä jopa kolme tuntia.

– Ensin otan kuvat, muokkaan ne, tungen vaatteet takaisin kaappiin, lataan kuvat, kirjoitan kuvatekstin ja hashtagit (aihetunnisteet). Yleensä laitan paljon vaatteita kerralla, niin kyllä siinä monta tuntia menee, kertoo Ringman.

Myyjät viettävät paljon aikaa Tisen parissa silloinkin, kun eivät ole itse myymässä.

– Jos en ole vastailemassa viesteihin tai pakkaamassa paketteja, niin olen itse selailemassa ja ostamassa vaatteita, kertoo 20-vuotias Pajunen.

Ringmanin kaltaista myyjää kutsutaan yrittäjähenkiseksi kuluttajaksi, kertoo Aalto-yliopiston tutkijatohtori Linda Turunen. Yrittäjähenkiset kuluttajat harrastavat kirpputoreilla käyntiä ja aarteiden bongailua ja tuotteiden ostoa myyntitarkoitukseen. He eivät etsi omaa kokoaan tai tyyliään, vaan tuotteita joilla on arvoa.

– Yrittäjähenkinen kirppistely vaatii kuluttajalta paljon tietotaitoa esimerkiksi hinnoittelusta, trendeistä ja kysynnästä. Täytyy olla muotinenää, Turunen kertoo.

Entinen omistaja luo vaatteelle tarinan

Tise on vuonna 2020 Suomeen rantautunut kirpputorisovellus, joka muistuttaa ulkonäöltään paljon kuvasovellus Instagramia. Tisessä kuka tahansa voi myydä tai ostaa vaatteita, asusteita, huonekaluja, vauvanvaatteita ja kodintavaraa. Myyjä voi asettaa tuotteelle haluamansa hinnan, ja ostaja voi puolestaan tarjota.

Myyjän hyväksyttyä tarjouksen myyjä toimittaa tuotteen kuljetettavaksi suoraan ostajalle. Vastaavanlaisia sovelluksia Suomessa on muun muassa Zadaa ja myös laajemmin ulkomailla toimiva Depop.

Tisen toiminnassa erityistä on alustan myyjien henkilöityminen. Tise mainostaa paljon sosiaalisessa mediassa julkkisten ja somevaikuttajien kautta. Alusta tulee siis tunnetuksi julkisten henkilöiden kautta, joita ihaillaan ja joiden tekemisiä seurataan. Sama toistuu sovelluksessa. Kun avaa sovelluksen, eteen pompahtavat seurattujen henkilöiden uusimmat julkaisut, eli myytävät tuotteet.

Kotimaisessa Zadaassa käyttäjä valitsee ensimmäisenä oman kokonsa nähdäkseen vain oikean kokoisia vaatteita. Sivua vaihtaessa Tisessä näkee alustan valitsemien henkilöiden vaatekaappeihin. Henkilöt ovat sosiaalisen median vaikuttajia, julkkiksia, suositeltuja myyjiä ja muita paljon seurattuja myyjiä.

Pajunen ja Ringman ovat yhdet näistä Tisen esille nostamista myyjistä. Tisen mukaan myyjiä valitaan siistien ja inspiroivien kuvien, aktiivisuuden sekä vastuullisen ja ystävällisen käytöksen mukaan.

– Olin todella yllättynyt, kun minusta tehtiin suositeltu myyjä, eli minut nostettiin etusivulle. Olen saanut sillä paljon enemmän näkyvyyttä, kertoo Ringman.

– Olin tehnyt jo aiemmin yhteistyötä Tisen kanssa videopalvelu Tiktokissa, joten sieltäkin tuli seuraajia, mutta kun pääsin etusivulle, niin seuraajia ja ostajia tuli paljon, Pajunen kertoo.

Turusen mukaan myyjien nostamisen avulla tuotteelle luodaan tarina, joka tuo sille aivan uudenlaista arvoa.

– Entinen omistaja voi nousta vaatteen merkkiäkin ylemmäs tärkeysjärjestyksessä. Ostaja voisi vaikka kertoa kaverille, että tämä on sen julkkiksen vanha paita, eikä että tämä on (vaatemerkki) Zaran paita, Turunen sanoo.

Tisen henkilöitynyt sovellusalusta helpottaa yrittäjämäistä myyntiä. Turusen mukaan aktiivisten myyjien esille nostaminen kannustaa myymään tehokkaammin.

Kulutuksen tahti voi kiristyä sovellusten myötä

Sovellukset ovat tehneet käytetyn ostamisesta ja myymisestä helpompaa.

– Käytetyt muotivaatteet ovat nyt saatavilla laajemmin. Totta kai on helpompaa löytää vaatteita käytettynä, kun voit selailla kotisohvalla ja kategorisoida koon, värin ja tuotteen mukaan, Turunen sanoo.

Saatavuus on pohjimmiltaan hyvä asia, mutta Turunen on huolissaan siitä, mihin suuntaan tilanne lähtee kehittymään. Hänen mukaansa tulevaisuudelle on kaksi mahdollista vaihtoehtoa. Toinen on se, että kuluttajat pitävät vaatteistaan parempaa huolta, koska näkevät niissä arvoa. Uuden ostaminen olisi harkitumpaa ja vähäisempää, ja myynnissä olevat käytetyt vaatteet olisivat laadukkaampia. Toinen vaihtoehto on, että kuluttaja ostaa enemmän pikamuotia ja käyttää vaatetta vain pari kertaa. Sitten vaate laitetaan nopeasti myyntiin ja siitä saatu raha käytetään taas uusiin vaatteisiin.

Valitettavasti näyttää siltä, että jälkimmäinen vaihtoehto on todennäköisempi.

– Tällä hetkellä ennustetaan, että käytettyjen vaatteiden markkina kasvaa, mutta uusien vaatteiden tuotannossa ei näy minkäänlaista hidastumista, Turunen sanoo.

Myös Ringman ja Pajunen ovat huomanneet muutoksia kulutuksessaan alkaessaan myyjiksi. Pajunen käy kirpputorilla vähintään kerran viikossa ja katselee vaatteita yhä pääasiassa itselleen.

– Tisen käyttö on kyllä laskenut ostokynnystä paljon, koska tiedän että jos en pidäkään sitä, saan sen kyllä helposti myytyä, Pajunen sanoo.

Ringman välttelee nykyään pikamuotikauppoja, mutta kirpputorilta hän voi ostaa pikamuotivaatteitakin.

– Yleensä ostan ja käytän vaatetta pari kertaa. Sitten saatan muuttaa mieleni ja pistää sen myyntiin, Ringman kertoo.

Myyjille tärkeää on muoti ja ympäristö

Tise-myyminen voi kuulostaa suurelta vaivalta, josta ei paljon tienaa. Ringman ja Pajunen eivät kuitenkaan tee sitä rahasta. He myyvät vaatteita silkasta rakkaudesta muotiin.

– Mielestäni tämä on hyvä tapa nauttia muodista ympäristöystävällisesti. Kiertelen kuitenkin kirppareilla, niin voin samalla löytää muillekin hienoja ja trendikkäitä vaatteita, pohtii Ringman.

Luovuus on tärkeä osa myymistä Pajuselle.

– Olen todella visuaalinen ihminen ja rakastan ottaa myyntikuvia vaatteista, Pajunen kertoo.

Vaikka käytettyjen vaatteiden myyntiin tarkoitetut alustat muuttavat kulutuskulttuuriamme, Turusen mukaan alustat ovat tärkeitä ja hyödyllisiä. Ympäristöystävällisin vaate on sellainen, joka pääsee käyttöön.

– On ehdottomasti parempi, että vaatteille tulee paljon käyttökertoja yhden tai useamman omistajan käsissä, kuin että ne lepäävät vuosikausia käyttämättöminä vaatekaapissa, Turunen sanoo.

Kummallekin nuorelle myyjälle ympäristöystävällisyys onkin tärkeä arvo.

– Opin paljon ekologisuudesta entisessä työssäni kirpputorilla ja muotimarkkinoinnin opinnoissani, eli se on kyllä minulle iso tekijä tässä, Pajunen kertoo.

– On hyvä, että kirpputorivaatteita arvostetaan nykyään enemmän. Mitä vähemmän pikamuotia, sen parempi, sanoo Ringman.