Korona-aika painoi mainostuloista riippuvaiset mediat ahtaalle, televisiotoiminta sen sijaan kasvoi – Netflix oli ylivoimainen johtaja

Joukkoviestintämarkkinoiden arvo supistui viime vuonna kolme prosenttia 3,8 miljardiin euroon, kertoo Tilastokeskus. Supistumiseen vaikutti koronakriisi.

Mainostuloista ja ihmisten liikkumisesta erityisen riippuvaiset mediat, kuten kaupallinen radio ja ilmaisjakelulehdet, menettivät tulojaan selvästi. Elokuvateattereissa markkina romahti kokoontumisrajoitusten vuoksi.

Sen sijaan televisiotoiminta kasvoi hieman ja internetmainonta jopa 15 prosenttia. Televisiotoiminta sisältää tilausvideopalvelut, kuten Netflixin , Disney+:n , HBO Nordicin (nykyisen HBO Maxin edeltäjä) ja Viaplayn , jotka haukkasivat viime vuonna viidenneksen Suomen koko joukkoviestintämarkkinoiden arvosta.

Kustannustoiminta, eli sanoma-, kaupunki- ja aikakauslehtien sekä kirjojen julkaisu, supistui yhteensä kahdeksan prosenttia. Tämän seurauksena sähköisen viestinnän arvo ylitti Tilastokeskuksen laskelmassa ensi kertaa kustannusalan arvon.

Tilastokeskuksen yliaktuaari Kaisa Saarenmaa muistuttaa, että kustannustoiminnassa on ollut vaikeampaa pidemmän aikaa. Televisio on iso osa joukkoviestintämarkkinasta, ja sillä sektorilla on mennyt paremmin.

Hänen mukaansa televisiomarkkina on kasvanut viime vuosina nimenomaan tilausvideopalveluiden siivittämänä. Vuonna 2020 tilausvideomarkkinan arvo oli karkeasti arvioiden runsaat 260 miljoonaa euroa.

Netflix oli viime vuonna tilausvideopalvelumarkkinan ylivoimainen johtaja tilausten määrällä mitattuna.

Ennen pandemiaa kehityssuunta oli myönteinen

Perinteisten printtimedioiden verkkoversiot ovat myös saaneet vauhtia viime vuosien aikana.

– Ainakin osa sanomalehtiyrityksistä on löytänyt toimivan strategian, mutta tuotot eivät ehkä ihan korvaa printtimyynnin laskua. On yrityskohtaista, miten tämä on sujunut, Saarenmaa sanoo.

Hän kertoo, että joukkoviestintämarkkinat kasvoivat 2016–2019. Viime vuosikymmenen alkuvuosina ne kuitenkin supistuivat.

– Ennen koronapandemiaa kehityssuunta oli myönteinen, hän arvioi.

Viimeisten kymmenen vuoden aikana kustannusalan arvo on pienentynyt 31 prosenttia ja sähköisen viestinnän arvo kasvanut 57 prosenttia.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut