Rovio kohensi tulostaan – pelien liikevaihto kasvoi reippaasti

Angry Birds -pelistä tunnetun Rovion toimitusjohtaja luonnehtii pelien liikevaihtoa heinä-syyskuussa jopa ennätykselliseksi. VESA MOILANEN / LEHTIKUVA

STT

Peliyhtiö Rovio Entertainmentin oikaistu liikevoitto nousi 14,3 miljoonaan euroon heinä-syyskuussa, kun se vuotta aiemmin vastaavana aikana oli 12,8 miljoonaa euroa. Konsernin liikevaihto kasvoi runsaat viisi prosenttia 71,4 miljoonaan euroon.

Rovion toimitusjohtaja Alex Pelletier-Normand kertoo tiedotteessa, että vuosineljännestä luonnehtii muun muassa ennätyksellinen pelien liikevaihto sekä tärkeä strateginen kehitys. Games-segmentin liikevaihto kasvoi 6,9 prosenttia. Vertailukelpoisin valuuttakurssein pelien liikevaihto kasvoi 7,5 prosenttia.

– Kannattavuus oli korkealla tasolla, mikä johtui pääasiassa korkeammasta liikevaihdosta, Angry Birds Reloaded -pelin tuloista Apple Arcade -palvelussa ja jokseenkin pienemmistä käyttäjähankintainvestoinneista, Pelletier-Normand sanoo.

Rovion mukaan sen avainpelit jatkoivat vahvaa kehitystään kolmannella neljänneksellä. Angry Birds Friends -pelillä oli paras vuosineljännes sitten vuoden 2017 toisen neljänneksen. Yhtiön kahden suurimman pelin, Angry Birds 2:n ja Angry Birds Dream Blastin, vuosineljännes oli suhteellisen vakaa aiempaan verrattuna. Sitä vastoin Small Town Murders- ja Darkfire Heroes -pelien liikevaihdot vähenivät, minkä arvioidaan olevan seurausta pelien markkinoinnin vähentämisestä.

Luvassa "Vihainen Uusi Vuosi"

– Kehitteillä olevien pelien kokonaisuus näyttää tasapainoiselta Angry Birds Journey- ja Supernatural City -pelien jatkaessa koemarkkinoinnissa ja ensimmäisen Muumi-pelin valmistautuessa liittymään näiden pelien joukkoon myöhemmin tänä vuonna. Lisäksi tulemme näkemään Angry Birds -brändistrategiamme kehittyvän eri muodoissa ja eri alustoilla. Ilmoitamme näistä uusista hankkeista, joita kutsumme teemanimellä "Vihainen Uusi Vuosi’’, seuraavien kuukausien aikana, Pelletier-Normand jatkaa.

Rovio pitää arvionsa kuluvan vuoden näkymistä ennallaan. Yhtiön mukaan mobiilipelimarkkinat jatkavat kasvuaan samaan aikaan, kun kasuaalipelit ovat merkittävä kasvun ajuri. Lyhyen ajan epävarmuutta markkinaympäristössä kuitenkin lisäävät muun muassa koronapandemian kiihdyttämät muutokset kuluttajakäyttäytymiseen ja markkinatrendeihin.

Kommentoi