Otkes käynnisti varsinaisen tutkinnan Kaskisten tasoristeysturmasta

Onnettomuudessa ratatyökone törmäsi koululaisia kuljettaneeseen linja-autoon vartioimattomassa tasoristeyksessä eilen aamulla. Mats Ekman / LEHTIKUVA

Ville Väänänen, Iiro-Matti Nieminen / STT

Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) kertoi keskiviikkona käynnistäneensä varsinaisen tutkinnan Pohjanmaan Kaskisten tasoristeysturmasta.

Ratatyökone törmäsi koululaisia kuljettaneeseen linja-autoon vartioimattomassa tasoristeyksessä Pyhän Eskilinkadulla tiistaiaamuna.

Tutkinnanjohtaja, rikoskomisario John Forslund Pohjanmaan poliisista kertoi STT:lle keskiviikkona aamupäivällä, että kaksi turmassa loukkaantunutta lasta oli yhä sairaalahoidossa.

Forslundin mukaan linja-auton kuljettajaa ei ollut vielä kuultu onnettomuudesta. Myös kuljettaja oli sairaalassa.

Onnettomuudessa loukkaantui seitsemän linja-auton kyydissä ollutta lasta sekä linja-auton kuljettaja. Lapset olivat matkalla Kristiinankaupunkiin yläkouluun ja lukioon.

Linja-auto ei ilmeisesti pysähtynyt stop-merkille

Poliisin alustavien tietojen mukaan linja-auto ei pysähtynyt stop-merkin kohdalle ennen tasoristeystä. Tapahtumia tutkitaan törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena.

– Silminnäkijöiden mukaan (linja-auto) ei ole pysähtynyt stop-merkin eteen, ja sitten tietenkin olemme tehneet teknistä tutkintaa. Se viittaa siihen, ettei linja-auto ole pysähtynyt stop-merkin eteen, Forslund sanoi.

Törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta voidaan tuomita vähintään 30 päiväsakkoa ja enintään kaksi vuotta vankeutta.

Linja-auton ja ratatyökoneen nopeus hiljainen törmäyshetkellä

Forslundin mukaan onnettomuudessa mukana olleen ratatyökoneen tarkasta nopeudesta ei ole tietoa. Tiistaina sen arvioitiin olleen 30, maksimissaan 50 kilometriä tunnissa.

– Se tiedetään, että ratatyökoneen nopeus on ollut aika hiljainen, mutta tarkkoja tietoja siitä ei ole.

Ratatyökoneen kuljettaja oli ehtinyt hidastaa vauhtia jonkin verran ennen törmäystä ja antanut äänimerkin varoitukseksi.

Forslundin mukaan myös linja-auton nopeus oli törmäyshetkellä hiljainen. Hän arvioi, ettei linja-auton kuljettaja todennäköisesti havainnut ratatyökonetta.

– Tuskin hän olisi mennyt raiteille, jos olisi havainnut sen. Epäilemme, ettei kuljettaja ole havainnut sitä.

Otkesin mukaan linja-auto vaurioitui törmäyksessä korjauskelvottomaksi. Ratatyökone suistui törmäyksen jälkeen kiskoilta ja vaurioitui. Lisäksi rataa vaurioitui noin 30 metrin matkalta.

Kommentoi