Cannes tavoittelee normaalia – elokuvajuhlien ohjelmistossa kolme suomalaisen tuotantoyhtiön elokuvaa

Maailman arvostetuimman elokuvatapahtuman, Cannesin elokuvajuhlien merkitys on tänä vuonna poikkeuksellisen suuri. AFP / LEHTIKUVA

Kalle Kinnunen / STT

Maailman arvostetuimman elokuvatapahtuman, Cannesin elokuvajuhlien merkitys on tänä vuonna poikkeuksellisen suuri. Viime vuonna elokuvajuhlat peruttiin. Tänä vuonna ne järjestetään kaksi kuukautta tavallista myöhemmin, mutta hämmästyttävän tarkkaan samalla kaavalla kuin normaalioloissa.

Paluulla rutiiniin on enemmän kuin vain symboliarvoa. Ranskassa myös elokuvateatterit ja urheilutapahtumat ovat juuri luopuneet yleisömäärän rajoituksista.

Cannesin merkitys lanseerauspaikkana on niin tärkeä, että useat viime vuoden Cannesiin valitut elokuvat, kuten avajaisgaalassa nähtävä Leos Caraxin musiikkifantasia Annette, pääosissa Marion Cotillard ja Adam Driver, ovat odottaneet julkaisuaan valmiina kokonaisen vuoden.

Näin toimi myös Disneyn omistama Hollywood-studio Fox, joka tuo Rivieralle Wes Andersonin uuden elokuvan The French Dispatch. Senkin piti saada maailmanensi-iltansa toukokuun 2020 festivaaleilla, ennen kuin pandemia muutti kaiken.

Ohjelmistossa on historiallisesti peräti kolme suomalaisen tuotantoyhtiön elokuvaa. Ensimmäisenä, keskiviikkona, esitetään Khadar Ayderus Ahmedin ohjaus Guled & Nasra.

Lauantaina on Juho Kuosmasen elokuvan Hytti nro 6 vuoro. Kilpasarjassa Kuosmasen teoksen rinnalla ovat esimerkiksi Jacques Audiardin, Asghar Farhadin, Mia Hansen-Löven ja Paul Verhoevenin uudet elokuvat.

Ensi viikon maanantaina puolestaan esitetään Rahul Jainin ohjaama dokumentti Invisible Demons.

Digitaalisia askelia

Sisätiloja koskeva maskipakko ei riitä. Turvajärjestelyt ovat pakottaneet perinnetietoisen festivaalin digiaikaan. Kaikkien festivaalipalatsiin saapuvien tulee todistaa älypuhelinsovelluksella joko saaneensa kaksi koronarokotusta tai esittää alle 48 tuntia vanha negatiivinen testitulos. Ilmaista testaamista varten on Cannesin satamaan pystytetty jättiteltta ja linjasto koronatestejä varten.

Pitkistä näytösjonoista tunnettu festivaali on myös ottanut käyttöön digitaalisen lippuvarausjärjestelmän. Tiistaiaamuna, kun varsinaisten festivaalipäivien lipunvaraus alkoi, oli järjestelmä elokuvajournalistien kauhuksi toista tuntia jumissa.

Nyt koronatestaamiselle varatulla satama-alueella on aiemmin ollut markkinointiorganisaatioiden telttakylä. Siirtymävuonna sitä ei tarvita. Festivaalin rinnalla järjestettävällä market-tapahtumalla eli elokuvamessuilla, joissa kaupataan levitysoikeuksia ja haetaan tuotantokumppaneita, on selvästi tavallista pienempi osallistujamäärä.

Poikkeama kielii toisaalta epävarmuudesta lentämisen ja juhlimisen suhteen, toisaalta alan jännitteisestä tilasta sekä siitä, että etätapaamiset ovat yleistyneet.

Siitä seuraa heti katukuvassa näkyviä eroja. Tekeillä olevien elokuvien mainokset eivät tänä vuonna täytä kaikkia kuviteltavia paikkoja kaupungin kaduilla.

Samoin Cannesin keskustahotelleissa on ollut hyvin tilaa vielä festivaalin alla, eivätkä huoneiden hinnat nousseet kolminkertaisiksi, kuten yleensä tapahtuman ajaksi.

Suomalaiset tulevat

Juho Kuosmanen, hänen elokuvansa tähti Seidi Haarla sekä Khadar Ayderus Ahmed ja hänen näyttelijänsä, helsinkiläinen Omar Abdi ja kanadansomalialainen Yasmin Warsame, saapuvat Cannesiin tällä viikolla.

Guled & Nasraa pidetään maailman ensimmäisenä korkean profiilin somaliankielisenä elokuvana. Sekä Guled & Nasralle että Hytti nro 6:lle on varmistunut elokuvateatterijakelu Ranskassa. Kummankin kansainvälinen myynti käynnistyy varsinaisesti Cannes-lanseerauksen myötä.

Kommentoi