Wärtsilän vertailukelpoinen liiketulos laski tammi-maaliskuussa 41 miljoonaan euroon vuoden takaisesta 56 miljoonasta eurosta. Liikevaihto putosi 19 prosenttia 946 miljoonaan euroon.
Yhtiön mukaan risteilylaivojen kysyntä pysyi vaimeana ja asiakkaat viivyttivät investointeja uuteen voimalaitoskapasiteettiin pitkittyneen koronaviruspandemian vuoksi. Toimitukset viivästyivät ja kannattavuus pysyi alhaisena kustannusten nousun ja kapasiteetin alhaisen käyttöasteen takia.
– Vakautumisesta ja elpymisestä oli kuitenkin merkkejä. Alustilaukset vilkastuivat yleisesti, ja palveluiden ja energianvarastointiratkaisujen kysyntä oli hyvällä tasolla, kertoo konsernijohtaja Håkan Agnevall tiedotteessa.
Hänen mukaansa Wärtsilän tilauskertymä pysyi vakaana tammi-maaliskuussa huolimatta siitä, että pandemian vaikutukset olivat tämän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä suurempia kuin vuosi sitten.
Wärtsilän pörssikurssi lähti lentoon tulosjulkistuksen jälkeen. Osake päätyi pörssipäivän jälkeen yli 15 prosentin nousuun ja oli Helsingin pörssin vaihdetuin.
Näkyvyys kysynnän kehitykseen on heikkoa
Konsernijohtaja Agnevall muistuttaa, että rokotusohjelmat ovat käynnissä monissa maissa, vaikkakin vaihtelevalla nopeudella.
– Tämä tekee meistä varovaisen optimistisia merenkulkumarkkinoiden elpymisen suhteen, kun taas monilla keskeisillä energiamarkkinoillamme elpymisen odotetaan olevan hitaampaa, Agnevall sanoo.
Näkyvyys kysynnän kehitykseen on hänen mukaansa kuitenkin heikko, sillä markkinaympäristö on yhä arvaamaton.
Tavoitteena hyödyntää päästötöntä vetyä
Wärtsilällä on käynnissä useita tutkimus- ja kehityshankkeita. Niiden tarkoituksena on vauhdittaa energia-alan ja meriteollisuuden hiilineutraaliuden tavoittelua.
– Ensimmäisen vuosineljänneksen aikana ilmoitimme, että asennamme pilottilaitoksen Norjaan testataksemme hiilidioksidin talteenotto- ja varastointiteknologioitamme, Agnevall kertoo.
Lisäksi Wärtsilä tekee yhteistyötä useiden sidosryhmien kanssa Suomessa tavoitteena hyödyntää päästötöntä vetyä sähköntuotannossa, teollisuudessa ja liikennesovelluksissa.