Suoratoistopalvelu Netflixin uusien tilaajien määrä jäi vuoden kolmannella neljänneksellä alle ennustetun. Yhtiön osake kääntyi jälkimarkkinoilla noin viiden prosentin laskuun, kun se julkisti tuloksensa myöhään tiistaina Suomen aikaa.
Netflixin tilaajamäärä nousi alkuvuonna merkittävästi, kun koronaviruspandemiaan liittyvät rajoitustoimet sulkivat ihmisiä koteihinsa eri puolilla maailmaa. Netflix on saanut tänä vuonna 28,1 miljoonaa uutta tilaajaa.
Kolmannella neljänneksellä tilaajamäärä lisääntyi kuitenkin enää 2,2 miljoonalla, yhtiö kertoo tiedotteessa . Talousuutistoimisto Bloombergin mukaan analyytikot olivat ennustaneet kuluneelle neljännekselle yli 3,3 miljoonaa uutta tilaajaa.
Yhteensä Netflixillä on noin 195 miljoonaa tilaajaa.
Netflix arvioi Bloombergin mukaan, että se saisi kuluvalla neljänneksellä 6 miljoonaa uutta tilaajaa. Uutistoimiston mukaan Netflix on koko koronakriisin ajan kuitenkin varoittanut, että tilausbuumi ei tule jatkumaan ja että äkillinen kasvu tilaajamäärissä voi tukahduttaa tulevaisuuden kasvua.
Netflix kertoi tehneensä kolmannella neljänneksellä 790 miljoonan Yhdysvaltain dollarin edestä voittoa. Yhtiön liikevaihto oli 6,4 miljardia. Yhtiön arvio kuluvan neljänneksen voitoista on pienempi.
Intialaisia naimakauppoja keräsi äärelleen neljäsosan Intian tilaajista
Bloomberg kirjoittaa, että monet katsojat, eritoten Euroopassa ja Aasiassa, ovat palanneet lähemmäksi tavanomaista elämää muistuttavaa arkea. Tämä on vaikuttanut siihen, kuinka paljon aikaa ihmiset käyttävät aikaa Netflixin parissa. Lisäksi Yhdysvalloissa, ja muuallakin, urheilusarjat ovat jatkuneet, mikä on saattanut ohjata katsojia toisaalle Netflixistä.
Kolmanneksella neljänneksellä palvelussa oli ensiesityksessä esimerkiksi The Umbrella Academyn ja Luciferin uudet kaudet. Yhtiön tiedotteen mukaan niitä katsoi ensimmäisen 28 päivän aikana 43 miljoonaa (The Umbrella Academy) ja 38 miljoonaa (Lucifer) jäsentaloutta.
Yksi lensi yli käenpesän -elokuvan hoitaja Ratchedin taustoista kertova uutuussarja Ratched puolestaan keräsi ensimmäisen neljän viikon aikana katsojia 48 miljoonasta jäsentaloudesta.
Yhtiö mainitsee tiedotteessaan myös dokumentaarisen sarjan Intialaisia naimakauppoja, jonka katsoi ensimmäisen neljän viikon aikana neljäsosa tilaajista Intiassa ja miljoonat tilaajat ympäri maailman.
-----
Lähteenä myös uutistoimisto AFP.