Warkauden Lehden peitto on laaja ja lämmin: jokainen lehti tavoittaa 16 000 lukijaa ja viikossa käytännössä jokaisen varkautelaisen

Warkauden Lehti juhli vuosi sitten satavuotispäiväänsä. Juhlaglögeillä olivat muun muassa uutistuottaja Tiina Laine sekä Seppo ja Hilkka Koponen. Sari Ristamäki
Merja Turunen

Merja Turunen

Warkauden Lehti tavoittaa painetussa muodossaan paikkakuntansa asukkaat poikkeuksellisen hyvin.

Tämä selviää tuoreesta Kansallisesta mediatutkimuksesta (KMT).

Warkauden Lehti pääsi ensimmäistä kertaa mukaan valtakunnallisesti toteutettavaan tutkimukseen, joka mittaa ja tuottaa lehtien viralliset lukijamäärät.

Lukijamäärä ei ole sama kuin levikki eli tilaajien määrä. Lukijoita ovat myös tilaajien perheenjäsenet sekä ne, jotka lukevat lehtensä vaikkapa kirjastossa, työpaikalla tai kahvilassa.

– Warkauden Lehden todennettu lukijamäärä oli ilahduttavan korkea, jokaisella numerolla on 16 000 lukijaa. Viikon aikana eri lukijoita kertyy 21 000, kertoo Keskisuomalainen-konsernin kehitys- ja asiakkuuspäällikkö Tanja Herranen.

Lukijamäärästä saadaan niin kutsuttu lukijapeitto, joka kertoo, kuinka suuren osan ilmestymispaikkakuntansa asukkaista lehti tavoittaa. Warkauden Lehden lukijapeitto on peräti 70 prosenttia.

Poikkeuksellisena vuonna on korostunut, että lukijat tarvitsevat luotettavaa ja paikallista tietoa.

Nyt valmistuneissa tuloksissa selvitettiin pelkästään paperilehden lukijamääriä. Verkkolehden lukijoista tietoa saadaan myöhemmin.

Lehden tekijöille tutkimuksen vahvistama tieto lukijamääristä on luonnollisesti iloinen asia. Samalla se vetää vähän nöyräksikin.

– Voimme olla vain iloisia ja tyytyväisiä paperilehden onnistumisesta, päätoimittaja Sari Ristamäki toteaa.

– Siitä voi kiittää omaa toimituskuntaa: on kyetty tekemään sisältöä, joka löytää lukijansa. Poikkeuksellisena vuonna on korostunut, että lukijat tarvitsevat luotettavaa ja paikallista tietoa, hän arvioi.

Savon Median kuluttajamyynnin johtaja Carita Laakkonen iloitsee myös siitä, että lehden levikki eli tilaajamäärät ovat pitäneet hyvin pintansa.

– Kokonaislevikki on koko Savon Median lehtiperheen parhaimmistoa. Lehdellä on uskolliset tilaajat, jotka ovat tyytyväisiä tuotteeseen, Laakkonen sanoo.

Digi- eli verkkolehden tilausten määrä on kasvanut vuodessa peräti 65 prosenttia. Laakkosen mukaan tässä joukossa on myös kiitettävän paljon kokonaan uusia tilaajia.

Ristamäki toteaa, että lehden tekijät ovat oppineet aiempaa paremmin tekemään rinnakkain sekä paperi- että verkkosisältöä. Hän toivoo, että myös paperilehden tilaajat ottaisivat nykyistäkin laajemmin käyttöönsä digipalvelut.

– Ne sisältyvät tilauksen hintaan ja ovat todella helppoja käyttää, hän rohkaisee.

Tarvittaessa apua saa lehden asiakaspalvelusta.

Hyvä ja vakiintunut lukijapeitto on tärkeää myös lehden ilmoittaja-asiakkaille.

– Lehden 16 000 päivittäistä lukijaa tekevät lehdestä toimivan mainoskanavan paikallisille ilmoittajille. Olemme vahvasti läsnä varkautelaisten arjessa, toteaa Savon Median Keski-Savon alueen myyntijohtaja Tiina Manninen.

 Perinteinen printti on tavoittaa edelleen hyvin lukijoita ja kokonaisnäkyvyyttä tukemaan voidaan lisätä digitaalista mainontaa Lehden verkkosivuilla. Myös digitaalisella puolella kävijämäärät ovat nousseet hyvin, Manninen iloitsee.

Kansallinen Mediatutkimus

Lehtien viralliset lukijamäärät

Haastatteluja tehdään ympäri vuoden, yhteensä 23 000 haastattelua.

Tutkimuksen tiedonkeruun toteuttaa Kantar TNS.

Lehtien lukijamäärä eli lukijaestimaatti kertoo, kuinka monta tuhatta lukijaa kunkin painetun lehden keskimääräisellä numerolla on.

Seuraavan kerran Warkauden Lehden lukijamäärä päivittyy lokakuussa 2021, jolloin saadaan myös verkkolehden lukijamäärä.

Kommentoi