Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Sari Järn | Kun pelkät aloitteet eivät riitä: Miksi viitostiehanke jäi telineisiin?

Ajoin alkuviikosta Joroisista Kuopioon. Radiossa Janna lauloi “hiljaa nyt mennään, mut henkiin sä jäät”, ja ajattelin, että hiljaa meneminen voi olla yksi syy siihen, että kaikki eivät välttämättä jää Leppävirta–Kuopio-välillä henkiin. Jonon ensimmäinen oli lähtenyt varovaisesti liikenteeseen, ja vauhti letkassa vaihteli kuudestakympistä kahdeksaankymppiin. Taustapeilistä näkyi loppumaton jono.

Olen ajanut kuorma-autokortin parikymppisenä ja saanut ajella elämäni aikana kovin erilaisilla maanteillä. Vantaalta ja Inkoosta kuljin päivittäin töihin Helsinkiin. Muutettuani Ouluun tuli Nelostie tutuksi. Etelä-Savossa tie vei Juvalta, Anttolasta ja Hirvensalmelta Mikkeliin. Näin ja koin vuosien 1994–2014 aikana sen, mikä merkitys on vahvalla edunvalvonnalla, kun kyse on Viitostiestä. Tämä kävi auton ratissa selväksi.

Jos asuu Iisalmessa tai Kuopiossa, voi olla vaikea hahmottaa sitä, kuinka kipeästi Leppävirta–Kuopio-välin kunnostamista tarvitaan. On aivan eri asia kokea päivittäin ne kauhunhetket, kun pelti uhkaa rytistä. Juvalla asuessani ehdin nähdä liian monta onnettomuutta ennen kuin tieosuus saatiin kuntoon.

Olemmehan tehneet aloitteen, saattavat Savo-Karjalan istuvat kansanedustajat tässä vaiheessa tuhahtaa. Aloitteita toki pitää tehdä, mutta vaikuttava edunvalvonta on muutakin kuin sitä, että laitetaan nimi yhteiseen paperiin. Lokakuussa 2021 aloitteen allekirjoitti kymmenen edustajaa. Heidän kotipaikkansa ovat Iisalmi, Juankoski, Lapinlahti, Kuopio, Kuopio, Varkaus, Joensuu, Joensuu, Kuopio ja Kuopio.

Alkuviikon matkani kohde oli Pohjois-Savon maakuntaliiton järjestämä tilaisuus kansanedustajaehdokkaille. Tilaisuudessa Kuopion alueen kauppakamarin toimitusjohtaja Kaija Savolainen piti vakuuttavan esityksen aiheesta infrainvestoinnit. Savolainen nosti esiin sen, kuinka heikkoa edunvalvonta on viime vuosina ollut Viitostietä koskevissa asioissa. Rahat ovat valuneet muihin maakuntiin.

Keskusteluun osallistunut Markku Rossi muistutti, että tieremontit ovat vuosien projekteja. Rossi on asiassa harvinaisen oikeassa. Edunvalvonnan ketjun ei olisi koskaan pitänyt katketa. Itse olen perehtynyt Viitostien edunvalvontaan jo vuodesta 2007 lähtien.

Työskentelin vuodet 2007–2014 Länsi-Savossa informaatikkona, ja uutistoimitus seurasi tieasioita tarkasti. Alueella on aiemmin ollut vahvoja vaikuttajia, joiden tekemää uutteraa edunvalvontatyötä on nyt jatkettava ihan tosissaan.

Istuvien kansanedustajien joukossa ei taida olla ketään, jonka oma takamus olisi puutunut Viitostien mutkissa Leppävirran ja Kuopion välillä. Ilmeisesti kukaan heistä ei myöskään ole hoksannut, että yritykset ja liike-elämä kaipaavat parempaa tieverkostoa.

Nyt moni alueen kansanedustaja on hehkuttanut uutta lupausta tien parantamiseksi. Kysymys kuuluu, miksette ole huolehtinut asiasta jo tällä hallituskaudella. Teille oli rakennettu todella hyvä pohja viedä asiaa eteenpäin. Te jätitte viestikapulan telineisiin. Se on maksanut liian monta henkeä.

Kirjoittaja on Joroisten kunnanvaltuuston puheenjohtaja ja kansanedustajaehdokas (sd.)