Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Kati Hynninen | 17-vuotiaiden ajolupia pitää pystyä myöntämään jatkossakin

Hallitus on valmistellut eduskunnalle esitystä ajokorttilain uudistuksesta koskien 17-vuotiaiden ajolupaa. Liikenne- ja viestintävaliokunta on käsitellyt asiaa ja joulukuussa vielä päättänyt pyytää perustuslakivaliokunnan lausunnon lakiuudistukseen.

Esityksen mukaan 17 vuotta täyttänyt nuori voisi saada ajokortin jatkossa ilman aiemmin vaadittua erityislupaa, vanhempien suostumuksella, mikä on huolestuttanut muun muassa poliisia ja Liikenneturvaa. Nuorten autoilijoiden lisääntymisen pelätään lisäävän onnettomuuksia ja vähentävän nuorten itsensä, mutta myös kaikkien muidenkin tiellä liikkuvien turvallisuutta.

Tähän saakka erillislupia 17-vuotiaan ajokortin saamiseksi on myönnetty hakemusten perusteella melko kevyesti, kunhan joku peruste on täyttynyt. Nyt byrokratiaa vähennettäisiin, minkä näen hyvänä asiana.

Uudistuksessa 17-vuotiaiden ajo-oikeutta rajoitettaisiin niin, ettei ajaa voisi kello 00–05 välisenä aikana. Tätä rajoitusta pidän oikeansuuntaisena, koska oletukseni mukaan yöaikaan ajaminen on enimmäkseen ”huviajelua” ja useimmat onnettomuudet, joilta nuoria halutaan uudistuksella suojella, tapahtuvat yöaikaan. Rajoitusta yöaikaisesta ajokiellosta voisi tarvittaessa lieventää perustelluista syistä tapauskohtaisesti niin, ettei se rajoittaisi nuoren työllistymistä.

Uudistukseen sisällytetty, mielestäni täysin käsittämättömältä tuntuva rajoitus rajoittaisi 17-vuotiaan kyydissä istuvien lukumäärän yhteen matkustajaan. Mitä ihmettä tällä on haettu? Nuori ei siis saisi toimia kuljettajana perheen yhteisillä matkoilla ja kartuttaa ajokokemusta mahdollisimman turvallisessa ympäristössä, vanhemman ”valvonnassa”.

Erityisen kovalta tämä kyydissä olevia koskeva rajoitus tuntuu pitkien välimatkojen Itä-Suomessa. Jos viisi nuorta suunnittelisi kulkevansa opiskelu- tai harrastusmatkoja yhdessä kustannustehokkaasti, tämä olisi mahdotonta. Pitäisikö nuorten kulkea kolmella autolla vaikka mahtuisivat yhteen? Lisääkö tämä liikenneturvallisuutta? Onko tämä ympäristön kannalta kestävä uudistus?

Ajatus on myös ollut, että nuorille kuljettajille tulisi vaatimus erillisestä nuoren kuljettajan merkistä. Vuonna 1996 luovuttiin ”80-lätkän” käytöstä, osin siitä syystä, että lätkällä merkatut kuljettajat joutuivat kiusaamisen ja ärsyttämisen kohteeksi liikenteessä.

Olisivatko ihmiset muuttuneet tässä asiassa yhden sukupolven aikana? Syvin ymmärrys siitä, että autossa istuu nuori ja kokematon kuljettaja tulee saada iskostettua ratin ja penkin väliin, jotta kuljettaja osaa suhteuttaa toimintansa liikenteessä kokemukseensa ja ajotaitoihinsa. Ei kuljettajan iän kertomisella ole ulkopuolisille merkitystä jos ajo sujuu sääntöjen mukaisesti turvallisesti.

Mielestäni 17-vuotiaiden ajolupia tulee ehdottomasti pystyä myöntämään jatkossakin, mutta edellä mainitut epäkohdat uudistuksessa vaatii korjausta. Asia on tärkeä erityisesti Itä-Suomessa, missä välimatkat ovat pitkiä. Mahdollistamalla nuorten sujuvat siirtymiset autoillen voi useampi nuori asua pidempään kotona vanhempien kasvatuksen ja valvonnan alla.

eduskuntavaaliehdokas (kok.)