Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Kirsi Mutka-Paintola Teollinen historia on Varkauden joulupukki ja siihen pitää myös matkailussa uskoa

Osallistuin parisen viikkoa sitten Suomen Lakeland alueen matkailutoimijoiden tapaamiseen Tahkolla. Meitä matkailun aluemarkkinoinnin edustajia oli paikalla Hämeenlinnasta Kajaaniin ja Tampereelta Joensuuhun.

Kuuntelimme erityisellä mielenkiinnolla VisitRovaniemen toimitusjohtajaa, joka kertoi Etelä-Lapin matkailun kasvun menestystekijöistä. Kun jätämme pois joulupukin, hän nosti esiin kaksi Varkauden alueen kannalta kiinnostavaa kasvuun vaikuttanutta tekijää. Ensimmäinen niistä oli sitoutuminen pitkäjänteiseen kehittämistyöhön ja toinen alueen kulttuuriperinnöstä ja kulttuurihistoriallisesti arvokkaista rakennuksista kiinnostuneiden matkailijoiden määrän selkeä kasvu.

Varkauden kaupunki ja Varkauden matkailutoimijat ovat strategiassa ja kehittämisohjelmassa päättäneet luontevasti ja viisaasti vahvistaa alueen Saimaa brändiä. Ainutlaatuinen järviluontomme ja rikas kulttuuriympäristömme sopivat hyvin joukkoon tuossa brändityössä mukana olevien muiden paikkakuntien kanssa.

Tarvitsemme silti myös ne noista yhteisistä vahvuuksista hioutuvat ainulaatuiset paikalliset myyntivalttimme. Ne rakentuvat yhdistämällä kaupungin keskustaan asti yltävä huikaisevan kaunis vesistöluonto, alueen teollinen kulttuuriperintö sekä niille rakentunut nykyinen kansainvälinen ja aktiivisesti kehittyvä teollisuuskeskittymä. Näihin myyntivaltteihin meidän pitää myös matkailussa uskoa ja osoittaa niistä ylpeyttä.

Yhtenä tällaisena esimerkkinä uskosta ja ylpeydestä on Vanhan Varkauden alueen ja sen toimintojen eteen tehty kehittämistyö. Viimeisimpinä tuloksina siitä ovat muun muassa brändi- ja markkinointikäsikirja alueen toimijoille sekä kaikkien koettavissa oleva Vaelluksia Vanhassa Varkaudessa elämyskierros.

Varkaus on strategiassaan päättänyt viisaasti vahvistaa alueen Saimaa brändiä.

Vanha Varkaus -hankkeessa ja Varkauden museoiden muissa projekteissa on tavoitteellisesti tuotteistettu Varkauden teollista historiaa. Näistä sisällöistä rakentuu myös matkailun markkinointiin tarvittavia ainutlaatuisia myyntivaltteja ja elämyksiä matkailijoille. Tämän sisältötyön jatkamiseen on jo olemassa olevat suunnitelmat.

Vanhan Varkauden kehittyminen merkittäväksi paikalliseksi matkailusisällöksi tarvitsee lisää monipuolista tarjontaa niin paikallisille kävijöille kuin kauempaa tuleville matkailijoille. Ja se tarvitsee paikan, jossa menneisyyden ja nykyisyyden vahvuuksista rakentuvia sisältöjä esitellään.

Seudun matkailuelinkeinon kehitysharppauksen mahdollistaa Tehtaan koulun edes osittainen korjaus Museoiden käyttöön. Kaupungin selkeä investointiusko Vanhan Varkauden alueelle rohkaisee myös muita yksityisiä toimijoita.

Uskallankin väittää sen olevan päänavaus, jonka jälkeen Tehtaan koulun ympärille löytyy Vanhan Varkauden palvelutarjonnan kehittymiseen toivottuja matkailun, luovien alojen ja eri palvelusektoreiden toimijoita.

Tuoko investointi Museon tiloihin sitten kaivattua elinvoimaa, johon haasteellisina taloudellisina aikoina kannattaa panostaa? Varkauden Museoiden kävijämäärä on vaihdellut vuosittain 12 000–16 000 välillä, eikä se synkimpinäkään koronavuosina ole pudonnut alle 10 000 kävijän. Tämäkin yksi osoitus museotarjonnan ja paikkakunnan kulttuuriperinnön kiinnostavuudesta.

Pyöritelläänpä siis hivenen arvioita luvuista. Taloustutkimuksen vuonna 2021 tekemän museoiden kävijätutkimuksen mukaan museokävijöistä päivämatkalaisia on 60 prosenttia ja yöpyviä matkailijoita 30 prosenttia. Päivämatkalaisen on tutkittu käyttävän alueella keskimäärin 31 euroa ja yöpyvän matkalaisen keskimäärin 322 euroa.

Mikkeliin ennen koronaa valmistunut sodan ja rauhan keskus Muisti on päässyt koronavuosina jopa 27 000 kävijään. Mikäli Varkauden Museoiden kävijätavoitteeksi asetettaisiin uusien tilojen myötä maltilliset 20 000 kävijää vuodessa, joka olisi melko varovainenkin kasvutavoite, olisi kävijöiden tuoma tulo alueelle vuodessa noin 2,3 miljoonaa. Osoitettua elinvoimaa sekin, eikö totta?

Elinvoima on myös vetovoimaa ja pitovoimaa, jonka mittaaminen suorissa euroissa on mahdotonta, mutta se näkyy yritysten, työntekijöiden ja asukkaiden sijoittumisessa ja pysymisessä paikkakunnalla. Se aikaansaa myönteisen pöhinän, joka vetää meitä kauempaakin tuomaan osaamisemme Varkauteen ja alueen hyväksi.

Kirjoittaja on yritysasiantuntija Navitas Yrityspalveluista.