Pääkirjoitus 28.11.2021 Aika mennä eteenpäin: Varkauden huonon imagon toisteleminen pitäisi lopettaa jo siksi, että ajatus vahvistaa itse itseään

Varkautelaiset ovat yhtä siitä, että Varkaudella on huono imago. Vai ovatko oikeasti? Tätä kysyttiin Warkauden Nuorkauppakamarin seminaarin paneelikeskustelussa, jossa haettiin porukalla strategisia avaimia Varkauden kehittämiseen. Moni panelisteista oli sitä mieltä, että Varkauden huonon imagon toisteleminen pitäisi lopettaa jo siksi, että ajatus vahvistaa itse itseään.

Sakkyn yhteyspäällikkö Maija Savolainen kehotti katsomaan ympärille ja näkemään asioita, joista voi helposti olla ylpeä – vaikkapa siitä, että Varkaus on täynnä suomalaisen viennin supersankareita. Elcolinen Jere Räisänen sanoi, ettei Varkauden maine ole heikko ja maailmalla kaupunki tunnetaan hyvin teknologiaosaamisestaan.

Ehkä todellakin on aika kulkea eteenpäin ja lopettaa imago-ongelmien hokeminen. Sen sijaan aikaa kannattaa käyttää aitouden ylpeyden aiheiden etsimiseen ja niiden vahvistamiseen. On juuri niin kuin paneelissa todettiin: niitä ei tarvitse kaukaa hakea. Viestintäasiantuntija Jenni Rajahalmeen mukaan ylpeys on vahva identiteetin rakennusaine. Ne kunnat menestyvät, jotka löytävät oman identiteettinsä.

Maailma on muuttunut Varkaudelle siinä suotuiseen suuntaan, että vahvaa teollista perintöä ei tarvitse todellakaan hävetä. Varkauden suorastaan hämmentävän osaamisen ottaisi vastaan mikä tahansa kunta riemusta kiljuen. Ei ole sattumaa, että Leppävirta hakee uudella, valtakunnallisesti tunnetulla mainostoimistolla teetetyllä kuntakuvallaan "puhtaasti kasvavan teollisuusidyllin" mainetta. Tässä suhteessa naapuri Varkaus on melkoinen jättiläinen. Ja siitä varkautelaiset saavat olla hyvin, hyvin ylpeitä.

Tämänkaltaista keskustelua kannattaa muutenkin ehdottomasti jatkaa. Todennäköisesti kaikki seminaarissa istuneet olivat ainakin hippusen Varkaudesta ylpeämpiä kuin sinne mennessään.

Varkauden suorastaan hämmentävän osaamisen ottaisi vastaan mikä tahansa kunta riemusta kiljuen