Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Näkökulma Kari Rajamäki Kun perheessä on paha, kenelle soitetaan, kuka vastaa ja kuka tulee apuun

Varkaudessa on jouduttu kamppailemaan varmistaaksemme sosiaali- ja terveyspalvelut lähellä ihmistä ja erikoissairaanhoidon kumppanuuden kautta aluesairaalan jatkuvuus Varkauden mallissa. Kokonaiskuvan hahmottaminen eteni ministeri Kiurun päättämällä perusterveydenhuollon ympärivuorokautisella päivystyksellä, vaikka välillä on kolmen keskuksen mallin puolustaminen ollut Posotessa helpompaa kuin Varkaudessa.

Sdp:n ja Vas:n ja Keskustan yhteistyöllä julkinen palvelujärjestelmä saatiin virkamiesesityksistä ja kokoomuksen yksityistämisestä poiketen hallittua. Kaikissa sosiaali- ja terveydenhuoltoa koskevissa linjauksissa julistetaan palvelujen parantamiseksi ja kustannusten hillitsemiseksi ennaltaehkäisevien ja matalan kynnyksen palvelujen tarjonnan lisäämistä.

Ehkäisevien terveyspalvelujen järjestäminen on kunnille edullista ja korvaavien palveluiden kustannukset moninkertaiset ehkäisevien palvelujen kustannuksiin verrattuna. Hyödynnetäänkö parhaita käytäntöjä vai rajoitutaanko kamreerina momenttiin?

Vuonna 2020 edellytettiin kaupunginhallituksessa Tsuparin alustaviin talouskehyksiin liittyen: ”Sosiaali- ja terveystoimen kehyksen mitoituksessa otettava huomioon pandemian aiheuttama hoitovelka ja lisääntynyt tuen tarve erityisesti lasten ja perheiden kriisissä”. Tulosta ei näkynyt, sen sijaan johtoryhmä pohti erilaisia leikkauksia vielä alkavan sote-alueen valmistelun loppusuoralla.

Helmikuun alussa tänä vuonna vaadimme kiireellisen hoitoon pääsyn turvaamiseksi operatiivisempaa ryhmää käymään läpi lasten ja nuorten hoitoonpääsyä. Tarjottiin ”tuen selvittämistä ja nykytilan kartoitusta”. Odotettiin nopeita toimia lapsiperheiden ja nuorten auttamiseksi, kun kolmen kuukauden päästä vasta etsittiin ensimmäistä kokousaikaa!

Kun perheessä on paha, kenelle soitetaan, kuka vastaa ja kuka tulee apuun. Tarvitaan juurisyihin pureutuvaa aidosti perheenjäsenten tarpeista lähtevää työtä. Lapsiperheiden ja lastensuojelun toimien kokoaminen mahdollistaa oikea-aikaiset perheen tarvitsemat erityispalvelut, vähennetää huostaanottoja ja tukee sosiaalista jaksamista ja arkea.

Nykyinen sirpaleinen palvelujärjestelmä syrjäyttää pahiten juuri ne, jotka eniten tukea tarvitsevat. Vuonna 2017 Finlandia-talolla Varkaudelle annettiin SOS-lapsikylän kanssa tehdystä perhekumppanityöstä Lastensuojelun Keskusliiton tunnustus, Vuoden Lastensuojeluteko. Valtiovarainvaliokunta lisäsi myös ko. vuoden talousarvioon 500 000 euroa ennakoivan lastensuojelun ja lapsiperheiden tarvelähtöisen auttamismallin, ns. Varkauden mallin kehittämiseen maassamme. Vuodesta 2016 saimme Tradekalta 150 000 euroa ja Kuluttajaosuustoiminnan säätiöltä 110 000 euroa tukea SOS-lapsikylän ja Varkauden perhekumppanityön kehittämiselle.

Olen järkyttynyt sote-johtajan esityksestä lopettaa tämä toiminta. Missä Lastensuojelun Keskusliitto ja apua saaneet lapsiperheet ovat erehtyneet? Missä eduskunta teki virheen, kun se haluaa laajentaa Varkauden mallia kansallisesti?

Uutta hallintoako nyt haetaan, kun kriisiytyneet perheet tarvitsevat arjen tukea neuropsykiatrisesti oireilevien lasten ja heidän perheidensä parissa?

Kuopio reagoi vahvoilla panostuksilla: varmistetaan parempi toimintakyky lasten ja nuorten psykiatriseen hoitovelkaan ja parempi lähtökohta jatkaa uuden soten palvelujärjestelmässä.

Päätöksenteossa on tärkeätä muistaa, mikäli hallinto ja palvelujärjestelmät eivät toimi, on edustuksellisen demokratian toimittava. Ja sitä edustaa kaupunginvaltuusto.

Kriisisietokykymme vaatii ymmärrystä, että tuotannollinen tehokkuus ja halpa hinta eivät ehkä enää olekaan ainoita kriteereitä, kuten oikeuskansleri Tuomas Pöysti on osuvasti todennut.

Kirjoittaja on valtiopäiväneuvos (sd.).