Näkökulma Pekka Ketola: Eniten menestystarinoita syntyy yrityksistä ja hankkeista, jotka alun perin vaikuttavat suorastaan naurettavilta

Pekka Ketola

Parhaillaan käynnissä olevan Vanhan Varkauden ideakilpailussa etsitään keinoja alueen matkailullisen ja liiketoiminnallisen potentiaalin kehittämiseksi. Millaisista aineksista tulevaisuuden vetovoima voisi muodostua?

Tunnustetaan ensin tosiasiat. Varkaus ei ole Helsinki eikä Lappi. Kansainvälisissä tutkimuksissa nämä ovat usein ainoat asiat, jotka maailmalla Suomesta tunnistetaan Kimi Räikkösen ja nykyään myös Kyrö Distilleryn Ginin lisäksi.

Liiketoiminnan menestystarinat harvoin syntyvät vanhasta ja olemassa olevasta. Tilastollisesti eniten menestystarinoita syntyy yrityksistä ja hankkeista, jotka alun perin vaikuttavat oudoilta, suorastaan naurettavilta.

Ne ovat kummajaisia ja yleensä start-uppeja. Esimerkkejä aikansa kummajaisista ovat Facebook, Instagram ja Tesla. Kummajaisen tunnistaa siitä, että se haastaa vakiintuneet käytännöt ja luo uusia toimintatapoja.

Vetovoima on gravitaatiota, johon pätee massan laki: Mitä suurempi massa, sitä suurempi vetovoima. Matkailullista gravitaatiota synnytetään kytkemällä yhteen useita toimijoita ja luomalla merkittäviä palvelukokonaisuuksia.

Vastaavasti, liiketoiminnallista vetovoimaa synnytetään rakentamalla arvoketjuja ja yllättäviä yhteenliittymiä. Suuri vetää puoleensa vahvemmin kuin pieni. Harva menestyy yksin.

Matkailijaa kiinnostaa, kun samassa kohteessa on paljon koettavaa.

Todennäköisin menestyksen polku Vanhan Varkauden houkuttelevuuden rakettimaiseen kasvuun on kytkeä useita toimijoita yhteen innovatiivisin ja yllättävin tavoin, ja toimia kokonaisuutena kuin kummajainen.

Matkailijaa kiinnostaa, kun samassa kohteessa on paljon koettavaa ja voi viipyä hiukan pidempään. Liiketoimintaympäristö muuttuu ruuhkasuomalaisellekin houkuttelevaksi, kun uusi tulokas voi kytkeytyä hyvin toimivaan yhteisöön, verkostoon tai alustaan.

Toimialojen rajojen radikaali ylittäminen johtaa yleensä loistaviin oivalluksiin ja hätkähdyttäviin ratkaisuihin. Suomalaiset ovat hyviä tekemään yhteistyötä turvallisesti samaa kieltä puhuvien kanssa, mutta toimintakulttuurien välillä on kielimuuri. Insinöörit puhuvat insinöörien kieltä ja taiteilijat taiteilijoiden kieltä.

Uusi kieli ja näkökulma syntyy, kun insinöörit ja taiteilijat lyövät päät yhteen. Yhtä lailla saman pöydän ääreen kannattaa tuoda palvelumuotoilijat, konepajat, teollisuusmiehet, kulttuuriväki ja yrittäjät toimialasta ja toiminnan koosta riippumatta. Kukaan ei voi ennakoida, mitä syntyy tuloksena.

Kannattaa antaa tsäännssille mahdollisuus, sanoisi Nykäsen Matti.

Vanhan Varkauden seuraava ideatyöpaja järjestetään verkossa 24.8 klo 14. Tervetuloa mukaan luomaan vetovoimaa ja uusia menestystarinoita! https://ideascout.fi/varkaus/

Kommentoi