Pääkirjoitus 11.5.2021: Tiiviistä, joustavaa ja kekseliästä sosiaali- ja terveyspalvelujen yhteistyötä suorastaan edellyttää uusi hyvinvointikeskus Aalto

Varkaus on mukana pilotoimassa ja kehittämässä mallia, jonka tarkoituksena on koota erilaista ammattitaitoa erityisesti sellaisten asiakkaiden ympärille, jotka tarvitsevat paljon erilaisia sosiaali- ja terveyspalveluja (WL 9.5.). Jos asiakkaan ongelmia ei pysty ratkomaan sosiaalityöntekijä yksin, hän voi kutsua avukseen terveydenhuollon ammattilaisia. Samaan tapaan vaikkapa lääkäri voi huomata, että asiakas tarvitsee hyvinvointinsa kohentamiseksi apua myös sosiaalityöntekijältä.

Pilotti liittyy Pohjois-Savon Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeeseen. Nykyistä tiiviimpää, joustavampaa ja kekseliäämpää sosiaali- ja terveyspalvelujen yhteistyötä mahdollistaa ja suorastaan edellyttää myös uusi hyvinvointikeskus Aalto. Alunperinkin tavoitteena oli, että Aalto tuo varkautelaiset soteammattilaiset saman katon alle ja antaa yhteistyölle uusia mahdollisuuksia.

Etsikkoaika tällaiselle toimintakulttuurin muokkaukselle on ehdottomasti juuri nyt. Jos työntekoa jatketaan niin kuin ennenkin, tavoitteet jäävät tavoitteiksi ja arki muokkautuu vanhoille toimintatavoille. Uusia yhteistyön mahdollisuuksia kannattaa hakea nyt ja laittaa niitä myös määrätietoisesti normaaleiksi tavoiksi toimia.

Vaikka kysymys on ennen kaikkea tilaisuudesta nostaa palvelujen tasoa ja estää asiakkaan pompottelua luukulta toiselle, parhaimmillaan yhteistyö voi madaltaa entisestään sote-palveluiden välistä kynnystä, tehostaa toimintaa ja tuoda säästöä. Varkauden kaupungin säästöohjelmassa konsultti arvioi taannoin, että hyvinvointikeskuksen uudenlaiset toimintatavat tuovat tuntuvia säästöjä.

Saumaton tiimityö sosiaali- ja terveyspalvelujen ammattilaisten kesken on joka tapauksessa hyvä malli lähteä tekemään töitä Pohjois-Savon sotessa, joka ehkä syntyy jo vuoden 2023 alusta yhtenä osana valtakunnallista sote-uudistusta.

Kommentoi