Mielipide: Varkaudella on kaikki edellytykset olla hyvä pyöräilykaupunki

Kirjoittajan mielestä Varkaudella on täydet mahdollisuudet olla hyvä pyöräilykaupunki. Kati Soininen

Petteri Murtomäki

Nimimerkki Varkautelainen pyöräilijä tuo esiin ongelmakohtia ja esittää muutosehdotuksia Warkauden Lehdessä (27.2.) Liikenneturvan mukaan pyöräliikenteen turvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä ovat pyöräilyinfrastruktuurin laatu, maankäyttö, liikenneverkko, autoliikenteen määrä ja nopeudet, autoilijoiden tietoisuus pyöräilijöistä sekä tienkäyttäjien liikennekäyttäytyminen ja turvallisuutta edistävä valistus. Olennaisimpia pyöräilyn lisäämiseen vaikuttavia asioita ovat pyöräteiden turvallisuus ja ympärivuotinen kunnossapito.

Mikäli Varkaus todella haluaa olla pyöräilykaupunki, kaikissa edellä mainituissa asioissa on paljon kehitettävää.

Kaupungin on huolehdittava kunnossapidon ohella myös muusta kevyenliikenteen infrastruktuurista: valaistuksesta, liikennemerkeistä sekä kunnollisista pyöräparkeista. Vanhat irtonaiset polkupyörätelineet eivät sovellu nykyaikaisille leveärenkaisille tai levyjarruilla varustetuille polkupyörille.

Niin kuin Warkauden Lehti (11.2.) kirjoittaa, Kämärin sillat jäivät ilman Traficomin avustusta ja ministeriö muistutti myös, että hankehakemuksesta ei ilmennyt kaupungin sitoutumista kävelyn ja pyöräilyn edistämiseen. Eiköhän tämä olisi ollut selvää jo hakuvaiheessa, koska silloille ei tule valaistusta eikä talvikunnossapitoa?

Kävelijöiltä, koiranulkoiluttajilta sekä pyöräilijöiltä vaaditaan muiden tienkäyttäjien huomioimista sekä kunnioittamista. Heijastimet ja valot kuntoon pimeään vuoden- ja vuorokauden aikaan.

Autoilijoiden tulee muistaa, että liikenne ei toimi heidän ehdoillaan, vaan se on kokonaisuus, johon kuuluu myös kevyttä liikennettä. Puhelinta ei käytetä ajamisen aikana ja nopeus valitaan rajoituksen sekä olosuhteiden mukaan. Pysäköidään ajoneuvot niille varatuille paikoille.

Erityisesti kahdelle jälkimmäiselle ryhmälle ennakoiva liikkumistapa sekä liikennesääntöjen säännöllinen päivitys tekisi hyvää.

Kevyenliikenteen väylien kehittäminen turvalliseksi vaatii aikaa, rahaa sekä asennemuutosta kaikilta tienkäyttäjiltä. Me kaikki tienkäyttäjät mahdumme samaan tilaan, kun muistamme että liikumme eri nopeuksilla ja juuri siitä syystä toisten huomioiminen on niin tärkeää.

On ilahduttavaa huomata, että Varkaudessa pyöräillään paljon ympärivuotisesti. Kahdella renkaalla kulkevat niin nuoriso kuin ikäihmisetkin.

Itse pyöräilen töihin kelistä riippumatta kaikkina vuodenaikona. Varkaudella on kaikki edellytykset olla hyvä pyöräilykaupunki: lyhyet välimatkat ja kompakti kaupunkirakenne antavat hyvät lähtökohdat pyörällä liikkumiseen.

Varkaudesta ei tehdä Kööpenhaminan tasoista pyöräilykaupunkia, mutta pienin askelin ja yhteistyöllä voimme lisätä polkupyöräilyä. Voittajia ovat ainakin ympäristö sekä kansanterveys.

Muistetaan vielä sekin, että kevyenliikenteenväylien kunnossapito on huomattavasti halvempaa kuin ajoradan hoito. Mitä enemmän ihmiset liikkuvat ilman autoa, säästyy rahaa moneen muuhun tärkeään asiaan.

Kommentoi