Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Näkökulma Mervi Vidgrén Savonia on luonut myös Varkauteen satelliittikoulutusmallin, jossa opiskelija aloittaa opinnot ensin polkuopintoina ja siirtyy sitten tutkinto-opiskelijaksi

Alkuvuodesta oli lausuttavana koulutuspoliittinen selonteko, joka tarkastelee kaikkia koulutusasteita varhaiskasvatuksesta korkeakouluihin. Selonteossa tahtotilana on, että jokaisella suomalaisella on mahdollisuus kouluttautua ja oppia, jotta hän voi menestyä omassa elämässään.

Koulutusjärjestelmä on yhteiskunnan peruspilari, joka mahdollistaa Suomen toisen peruspilarin eli työn ja yrittäjyyden. Ammattikorkeakoulun rehtorineuvosto (Arene) esitti, että selonteon jatkovalmistelussa korostettaisiin nykyistä enemmän Suomen kilpailukykyä ja alueiden elinvoimaa.

Ammattikorkeakoulut haluavat olla vieläkin vahvemmin pk-yrityssektorin tukemisessa niin koulutuksen ja tutkimus- ja innovaatiotoiminnan keinoin.

Selonteon lähtökohtana on Suomen väestökehitys. Tunnistamme lapsien ja nuoren ikäluokan pienentymisen. Ammattikorkeakoulujen näkökulmasta tämä tarkoittaa sitä, että koulutusperäistä maahanmuuttoa on lisättävä ja osaajat sitoutettava alueelle töihin. Muuten emme voi vastata työelämän osaajatarpeisiin.

Koulutuksen ennakointifoorumin mukaan muuttuva työelämä tarvitsee yhä vahvempaa osaamista ja ammattikorkeakouluosaamiselle on tulevaisuudessa yhä suurempi tarve.

Nuorten koulutuksen lisäksi ammattikorkeakoulujen pitää vahvistaa myös työssä olevan väestön osaamisen tarpeita. Työikäisen väestön määrä kasvaa eikä heidän oppimisensa tarpeita kannata rajata lyhytkestoiseen kouluttautumiseen, vaan työuran aikaisen osaamisen kehittäminen vaatii monipuolisia oppimisen mahdollisuuksia.

Savonia on luonut myös Varkauteen satelliittikoulutusmallin.

Työmarkkinoiden kannalta myös tutkintokoulutuksella on merkittävä rooli työikäisen väestön osaamisen kehittämisessä, ja siksi tutkintokoulutuksen joustavia suoritustapoja pitäisi mahdollistaa vieläkin vahvemmin.

Savonia on luonut myös Varkauteen satelliittikoulutusmallin, jossa opiskelija aloittaa opinnot ensin polkuopintoina ja siirtyy sitten tutkinto-opiskelijaksi.

Koulutus voidaan suorittaa omalla paikkakunnalla. Myös ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot (YAMK) ovat toimiva ja suosiotaan kasvattava koulutusmuoto työuran aikaiseen osaamisen kehittämiseen.

Työelämälähtöiselle tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnalle (TKI) on alueellinen tarve, joka kohdistuu erityisesti pk-sektorin uudistumiseen ja kehittymiseen. Ammattikorkeakoulut tarjoavat yrityksille erinomaiset yhteistyön ja kehittymisen mahdollisuudet monipuolisine palveluineen ja infrastruktuureineen. Näin vahvistamme alueen elinvoimaa sekä koulutuksella että TKI-toiminnalla.

Ammattikorkeakoulujen luontevana roolina on rakentaa monitoimijaisia työelämäverkostoja sekä varmistaa hankkeissa kehittyvän uuden osaamisen siirtyminen laajemmin yhteiskunnan ja elinkeinoelämän käyttöön.

Kirjoittaja on Savonia-ammattikorkeakoulun rehtori ja Ammattikorkeakoulun rehtorineuvosto Arenen puheenjohtaja.