Pääkirjoitus: Verotoimistossa, Kelassa ja työvoimapalveluissa myös henkilökohtaista palvelua tarvitaan, vaikka verkkopalvelut kehittyvät

Varkauden verotoimisto on ollut koronan vuoksi suljettua keväästä lähtien. Kuopiosta löytyy tällä hetkellä lähin verotoimisto, josta saa henkilökohtaista palvelua. Varkauteen ei saa tällä hetkellä edes ajanvarausaikoja.

Linjan tiukkuutta voi kummastella: niin asiakkaiden kuin virkailijoidenkin turvallisuus varmasti kyettäisiin takaamaan, jos tiloihin päästettäisiin yksi asiakas kerrallaan ajanvarauksella. Esimerkiksi Kelan toimiston palveluun korona ei ole vaikuttanut paitsi niin, että neuvonnan turvallisuutta on lisätty koronaohjeistusten mukaisesti.

Verotoimistopalvelujen säilyminen paikkakunnalla on ehdottomasti Varkauden kaupungin edunvalvonnan paikka. Palvelu lopetettiin koronaan vedoten ja siitä on äärimmäisen helppoa tehdä pysyvä käytäntö. Niin ei todellakaan saisi käydä. Varkauden verotoimisto palvelee varkautelaisten lisäksi joroislaisia ja leppävirtalaisia.

Ennen koronaa Varkauden verotoimisto oli auki yhtenä päivänä, ja sen lisäksi toimistoon saattoi varata aikoja. Asiakkaita ei ole puuttunut, vaan heitä on ollut jonoksi saakka. Veroasiat ovat monesti monimutkaisia, ja henkilökohtaista neuvontaa on hyvin vaikeaa korvata.

On selvää, että verohallinnon verkkopalvelujen käyttö lisääntyy ja verkkopalvelut myös kehittyvät koko ajan helpommiksi käyttää. Se ei tarkoita, etteikö henkilökohtaista asiakasneuvontaa enää tarvittaisi. Verotoimisto, Kela ja työvoimapalvelut ovat sellaisia, joissa myös henkilökohtaisella palvelulla on sijansa ja paikkansa, vaikka verkkopalvelut kehittyvät. On kohtuullista, että valtionhallinnon virkailijat ovat tavoitettavissa kohtuullisen matkan päässä sellaisissa asioissa, jotka vaikuttavat suoraa ihmisten toimeentuloon ja pärjäämiseen.

Kommentoi