Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Pääkirjoitus 22.9.2020 Uusia tapoja kiusata tulee sitä mukaa, kun kouluissa kehitetään keinoja puuttua

Waltterin koulu on päässyt mukaan kansainvälistäkin tunnustusta saaneen Turun yliopiston tutkijan Christina Salmivallin vetämään Challenge-tutkimushankkeeseen, joka keskittyy vaativiin kiusaamistapauksiin (WL 19.9.).

Tutkimuksessa haetaan vastausta, miksi kiusaaminen joskus jatkuu, vaikka siihen on puututtu. Samalla kouluille kehitetään uudenlaisia ohjeita ja neuvoja, miten kiusaaminen saataisiin katkeamaan vaikeissakin tapauksissa. Tutkimuksessa on mukana 23 koulua maan eri puolilta.

On hienoa, että Waltterin koulu on hakeutunut ja päässyt mukaan tällaiseen hankkeeseen. Vaikka Waltterin koulussa on saatu vähennettyä kiusaamista tuntuvasti, haastavia tapauksia tule vastaan yksi tai kaksi vuodessa.

Erityisesti juuri tällaiset kiusaamistapaukset ovat niitä, joiden seuraukset voivat olla vakavia. Porukoista eristäminen, haukkuminen ja halveksuminen, joskus jopa fyysinen väkivalta, voivat vaikuttaa kiusatun elämään ratkaisevasti.

Waltterin koulussa kynnys puuttua kiusaamiseen on matala. Kiva koulu -prosessissa kiusattu jututetaan ja selvitetään, mitä ja missä on tapahtunut. Tämän jälkeen kuullaan kiusaajia ja tehdään selväksi, että toiminnan on loputtava. Lopuksi paiskataan kättä päälle ja alkaa kahden viikon mittainen seurantajakso. Jos kiusaaminen vielä jatkuu, seuraavaan palaveriin kutsutaan myös huoltajat. Jos tuloksia ei vieläkään tule, mukaan tulevat myös kuraattori, mahdollisesti psyykkari, sosiaalitoimi ja poliisi.

Kiusaamisen katkaisu edellyttää, että vanhemmat ja opettajat saavat siitä tietää. Avainasemassa on kiusatun tai kavereiden rohkeus kertoa asiasta. Joskus tuntuu, että lapset ja nuoret kehittävät uusia tapoja kiusata sitä mukaa, kun puuttumiskeinoja kehitetään. Nettikiusaaminen voi olla hyvin raakaa.

Nettikiusaaminen voi olla hyvin raakaa.