Pääkirjoitus 16.9.2020: Varkaus on kansainvälinen kaupunki, ja on kerrassaan hienoa, jos koulujen kielitarjonta nousee taas monipuoliseksi

Varkauden alakoulujen kieltenopetuksessa ei ole vuosikausiin ollut niin hyvä tilanne kuin tänä syksynä. Waltterin koulussa neljännelle luokalla aloitti 11 lasta venäjän ja 13 lasta saksan opiskelun A2-kielenä. Myös Könönpellon kouluun syntyi saksan opiskelijoiden ryhmä (WL 15.9.). Venäjää ja saksaa luetaan pitkänä kielenä myös viidennellä luokalla Waltterin koulussa ja pitkää saksaa kuudennella ja seitsemännellä luokalla. Eikä tässä kaikki: lyhyen B2-kielen voi aloittaa kahdeksannelta luokalta, ja innokkaita on ollut niin paljon, että sekä saksan että venäjän ryhmiä on jaettu kahtia.

Opettajat ovat sitä mieltä, että vallalla on uusi trendi ja kielten opiskelu kiinnostaa taas. Varkaus on kansainvälinen kaupunki, ja on kerrassaan hienoa, jos koulujen kielitarjonta nousee taas monipuoliseksi.

Kielten opiskelusta on ollut keskustelua myös valtakunnallisesti. Jos kouluissa ei aktiivisesti markkinoida kieliä ja keskustella niiden merkityksestä, ylimääräisten kielten opiskelu voi hiipua tai kuolla kokonaan. Kun monien oppilaitosten pääsykokeissa painotetaan nyt matemaattisia aineita, kielten tärkeys jää herkästi taka-alalle. On kuitenkin hyvä muistaa, että kaikki eivät ole matemaattisesti lahjakkaita ja myös hyvin monella matemaattisella alalla tarvitaan monipuolista kielitaitoa.

On huolestuttavaa, jos suomalaisten nuorten kielitaito surkastuu pelkkään englantiin. Hyvä englanninkielen taito ei enää ole työmarkkinoilla erityinen valtti, sillä se on lähes kaikilla valmistuvilla nuorilla. Sen sijaan jo venäjän tai saksan hyvä hallinta avaa uudenlaisia ovia.

Lapset ja nuoret tarvitsevat kielten opiskelussa kodin kannustusta ja tukea. Vapaaehtoisesta aineesta on helppo luopua, jos ei läksyt eivät huvita. Sitkeys kyllä palkitaan, ja siihen tarvitaan vanhempia ja kielten opettajia tsemppariksi.

On huolestuttavaa, jos nuorten kielitaito surkastuu pelkkään englantiin.

Keskustelu