Ilmastolomat ovat mahdollisuus: markkinoinnissa kannattaa nostaa esiin terveyshyödyt, joita ilmastoloma Suomessa tekee kropalle ja päälle

Matkalailumarkkinoinnissa kannattaa tuoda esiin hyödyt, jotka ilmastoloma Savossa tekee kropalle ja päälle. Kati Soininen

Paula Aikio-Tallgren

Matkailun seuraava suuri trendi on ilmastomatkailu. Kaikki muu kansainvälisessä matkailussa on jo nähty: aurinkolomat, kulttuurilomat, kaupunkilomat..

Suomella on mahdollisuus olla tämän uuden terveyslomailun huippumaa. Kun aiemmat terveyslomat ovat kansainväliselle matkailijalle tarkoittaneet joogaa, hierontaa, meditointia, kuumia terveyslähteitä eri puolilla maailmaa, voivat ne jatkossa tarkoittaa happikävelyjä Kallaveden aamussa ja ohjattuja aktiviteetteja Savon kesäluonnossa tai lumikylpyjä Tahkolla.

Kyse on siitä kuinka rohkeasti uskallamme tuotteistaa meille itsestään selvät luonnonvarat ja erityisesti happipitoisen puhtaan ilman. Toistaiseksi olemme vain raapaisseet pintaa.

Alkanut vuosikymmen on ympäristön, ilmastokapinoinnin ja sitä kautta uudenlaisten arvojen vuosikymmen. Kestävä kehitys yhdistettynä uuteen ympäristöteknologiaan kulkee käsi kädessä kansalaisten ilmastoheräämisen kanssa.

Päättäjät eri puolilla maailmaa ovat nyt jo joutuneet kohtamaan yhteiskuntien toimintavarmuuden ja infrastruktuurin horjumisen ilmastokatastrofien edetessä. Kun metsäpalot katkaisevat sähköt, veden ja viestintäyhteydet, ilmastokysymykset siirtyvät kansalaisten protestimarsseista vakavien kansallisten turvallisuusuhkien tasolle.

Kansainvälistä matkailua ilmastokatastrofit eivät ole vähentäneet. Niiden kysyntä vaan kohdistuu uusiin kohteisiin. Ihmiset etsivät nyt terveellisiä turvallisia, väkivallattomia lomakohteita. Mikään lapsiperhe ei halua lomailla happinaamarit kasvoilla. Tässä on Suomen mahdollisuus.

Meidän kannattaa reippaasti nostaa ilmasto-osaamisemme ja tuloksemme matkailun myyntiargumenteiksi. Myös matkailumarkkoinnissa voi ja saa olla tutkimustuloksia ja ilmastodataa, sillä valveutunut matkailija haluaa kuulla muutakin kuin ”Suomen puhdas luonto”.

Matkailumarkkinoinnissa kannattaa konkretisoida ne terveyshyödyt, mitä hyvää kahden viikon ilmastoloma Suomessa tekee kropalle ja päälle. Kannattaa lyöttäytyä kimppaan ympäristöalan tutkimuslaitosten ja tutkijoiden kanssa. Sieltä voi löytyä todella jotain uutta näkökulmaa Suomen vetovoiman kasvattamiseksi 2020-luvun matkailumaana.

Oleellista on tuotteistaa suomalaisen luonnon monimuotoisuus toiminnallisiksi aktiviteeteiksi ohjattuine ohjelmineen ja aikataulutuksineen. Kellonaikoja lomalla?

Kyllä, sillä sitä esimerkisi aasialaiset turistit haluavat. Kansainvälistä lomailijaa ei kannata jättää mökkilomailemaan järven rannalle kehoituksella, että ”täällä voi tehdä mitä vain”. Se ohjeistus vaan ei toimi.

Keskustelu