Hyvä uutinen on jo se, että teiden kunnon huononeminen pysähtyy

Öljyn hinnan lasku on tuonut tienpitäjille ja tienkäyttäjille iloisen yllätyksen: maantiet saavatkin tänä vuonna enemmän uutta pintaa kuin etukäteen oli arvioitu (WL 11.5.2020). Päällystystyöt ovat 10–15 prosenttia edullisempia kuin viime vuonna, koska asfaltissa käytettävän bitumin hinta on laskenut.

Itä-Suomessa päällystetään tänä vuonna uudelleen noin 500 kilometriä valtion vastuulla olevia maanteitä. Se on mitättömän pieni osuus, kun Itä-Suomen päällystetyn tieverkon pituus on noin 8 500 kilometriä ja 1 416 kilometriä siitä on luokiteltu huonokuntoiseksi.

Kartta päällystettävistä tieosuuksista on hajanainen ja katkonainen: määräraha riittää vain pienten pätkien uusimiseen kerrallaan.

Monen vuoden ajan tieverkon kunto on vain huonontunut. Tänä vuonna tilanne saadaan tasoittumaan, mutta korjausvelkaa on jo kertynyt luvattoman paljon. Tilannetta pahentavat nykyiset talvet, joihin kuuluvat suuret lämpötilojen vaihtelut ja vesisateet. Yhdessä nastarenkaisen kanssa se on tuhoisaa tienpinnoille.

Vuosien ajan esimerkiksi puunkuljettajat ovat toistaneet huoltaan alemman tieverkon kunnosta, mutta nyt ely-keskuksen edustaja on huolissaan myös seututeiden kunnosta. Seututiet ovat niitä yleensä kolminumeroisia teitä, jotka yhdistävät usein kuntakeskuksia toisiinsa.

Kukaan ei vielä osaa ennustaa, millaiset määrärahat teiden kunnostukseen on käytettävissä tulevina vuosina. Koronakriisistä selviytyminen vaatii varmasti valtiota sekä säästämään että elvyttämään.

Varkauden seudullakin elinkeinoelämä on riippuvainen toimivista liikenneyhteyksistä, ja perinteisesti liikenneväylien rakentaminen ja kunnostus ovat olleet keinolistalla silloin, kun valtiota on tarvittu elvyttämään ja työllistämään.

Kommentoi