Mainos: Digivieri

Kaikkia digitaitoja ei tarvitse itse osata, olitpa sitten nuori tai varttuneempi – Tiesitkö, että Kuopiossa on paikka, jonne kuka tahansa voi piipahtaa kysymään apua

Aivan torin tuntumassa sijaitsevassa Navigaattorissa voi hoitaa omia digiasioita ja tarjolla on aina henkilökohtaista apua, jos eteen tulee ongelmia. Neuvonta onnistuu myös etänä.

Suunnittelija Tiina Pursiainen ja palvelutorityöntekijä Elina Neuvonen muistuttavat, ettei digitaitoihin liittyvien ongelmien kanssa ei kannata jäädä missään nimessä yksin, sillä aivan Kuopion torin tuntumassa sijaitsevassa Navigaattorissa apua on tarjolla hyvin matalalla kynnyksellä.

Mainos | Digitaidoista puhutaan nykypäivänä paljon, sillä niitä tarvitaan hyvin monessa asiassa, oli kyse sitten esimerkiksi opiskelusta, työnhausta tai verkkoasioinnista.

Ja vaikka monet digitaidot olisivatkin jo hallussa, voi eteen tulla yhtäkkiä asia, jota ei osaakaan hoitaa. Sellainen voi olla esimerkiksi työttömäksi työnhakijaksi ilmoittautuminen tai opiskeluun liittyvät erilaiset järjestelmät.

- Esimerkiksi nuorilla on jo todella hyvät digitaidot, mutta ymmärrän kyllä, jos esimerkiksi sähköiseen työnhakuun tai Kela-asiointiin liittyvät asiat tuntuvat ensi kertaa kryptisiltä. Toki sama tunne voi tulla varttuneemmallekin, jos tilanne tulee vastaan ensimmäinen kerran, suunnittelija Tiina Pursiainen ja palvelutorityöntekijä Elina Neuvonen toteavat.

Digitaitoihin liittyvien ongelmien kanssa ei kuitenkaan tarvitse jäädä missään nimessä yksin, eikä jonkin taidon puuttumista kannata hävetä, sillä aivan torin tuntumassa sijaitsevassa Navigaattorissa apua on tarjolla hyvin matalalla kynnyksellä.

- Navigaattoriin voi tulla piipahtamaan itselle sopivaan aikaan ja täällä on aina paikalla joku, joka voi tarvittaessa auttaa. Emme rekisteröi kävijöitä millään tavalla, joten meillä voi käydä ihan anonyymisti oli tausta ihan mikä tahansa, Pursiainen kertoo.

Ongelmien kanssa ei tarvitse jäädä yksin

Ohjauspalvelun lisäksi Navigaattorissa on vapaasti käytössä asiakaskoneita ja tulostimia.

- Meillä on kerran viikossa Digiparkki, jolloin koneille voi tulla työskentelemään ja ohjaaja koko ajan paikalla auttamassa. Koneet ovat käytettävissä muinakin aikoina aukioloaikojen puitteissa.

Neuvonen toteaa, että apua pyydetään usein sähköiseen asioimiseen erilaisissa virastoissa tai työnhakuun. Joskus apua tarvitaan sähköpostiosoitteeseen avaamisessa.

- Ohjaus on täällä hyvin yksilöllistä ja tarpeet monenlaisia, eikä tarvitse hävetä pyytää apua pienimpiinkään ongelmiin. Kävijäkunta on hyvin laajaa ja myös tarpeet siellä taustalla.

- Myös nuorten olisi hyvä huomata, ettei ongelmien kanssa tarvitse jäädä yksin tuleen makaamaan, vaan meiltä voi pyytää apua, nuorisonohjaaja Sanni Reinikainen toteaa.

Navigaattorin tavoittaa monin eri tavoin

Navigaattori aloitti toimintansa viime syksynä ja toki korona on tuonut oman mausteensa myös digineuvojen antamiseen. Halutessaan Navigaattoriin voi myös etukäteen varata ajan itselleen tai neuvoja on saatavilla myös etänä.

- Esimerkiksi Teamsin välityksellä on mahdollista jakaa näyttöä ja voimme jeesata etänä, jos ei pääse tai halua tulla paikan päälle, Reinikainen kertoo.

Hän lisää, että etenkin nuorten osalta on tärkeää olla tavoitettavissa mahdollisimman monissa eri kanavissa esimerkiksi sosiaalisessa mediassa, jota nuoret itse luontevasti käyttävät päivittäin.

- Nuorille perinteisen puhelun soittaminen ei ehkä ole se luontevin tapa hoitaa asioita.

Digiparkissa on tarjolla ohjaus- ja neuvonta-apua myös maahanmuuttajille ja digitukea on saatavilla venäjän kielellä.

Navigaattori

Navigaattori on osa Työllisyyden palvelutori -hanketta, jonka toteuttaa Kuopion kaupungin työllisyyspalvelu.

Hanketta rahoittavat Euroopan sosiaalirahasto ja Kuopion kaupunki.

Navigaattori toimii osoitteessa Torikatu 5 ja on avoinna maanantaista perjantaihin klo 8-16.

Digituki ja Digivieri

Digituki on sähköisen asioinnin, palvelun tai älylaitteen käytön tukea. Sen tarkoituksena on auttaa asiakasta itsenäiseen ja turvalliseen laitteen käyttöön ja sähköiseen asiointiin. Digituki voi olla etätukea, lähitukea tai koulutusta.

Digivieri on Pohjois-Savon alueellinen digituen koordinointihanke, jossa on koottu alueellinen digituen toimijaverkosto.

Verkostossa on mukana kuntia ja muita viranomaisia, yhdistyksiä ja yrityksiä. Yhteisenä tavoitteena on varmistaa, että kaikki pystyisivät käyttämään sähköisiä palveluja.

Hanketta hallinnoi Pohjois-Savon liitto.

Digituen alueellinen koordinaatio on osa valtakunnallista digituen toimintamallia. Valtakunnallista työtä koordinoi Digi- ja väestötietovirasto, ja rahoittaa valtiovarainministeriö.

www.pohjois-savo.fi/digivieri