keskiviikko 13.12.2017
Seija

Meikäläisen junamatka Helsinkiin

Uusi viikko alkoi tehokkaasti maanantaiaamun kokouksella Helsingissä. Olin tutkinut etukäteen liikenneyhteyksiä ja löytänyt ilahduttavan aikaisen aamujunan. Linja-autossa en olisi jaksanut istua eikä omalla autolla ajaminen aamutuimaan tuntunut mukavalta vaihtoehdolta. Toisaalta en halunnut uhrata sunnuntai-iltaa matkustamiseen.

Olin varautunut maanantaiaamun kokoukseen varaamalla liput aikaiseen aamujunaan. Herätys oli siis 4.02, ajo omalla autolla Pieksämäelle ja hyppy junaan 5.33. Varkaudesta ei tähän aikaan junalla pääse Helsinkiin, mutta onneksi Pieksämäelle ei ole pitkä matka ja junaan lähtijöitä Pieksämäen asemalla oli muitakin. Perillä Helsingissä oltiin luvattuun saapumisaikaan 8.40. Edes vaihto Kouvolassa ei pilannut mukavaa aamunuokkumista junan kulkiessa sulavasti kohti määränpäätä.

Menomatka sujui siis paremmin kuin hyvin. Mutta entäs tulomatka sitten. Kimppataksilla kurvattiin rautatieasemalle (ekologista) ja eväätkin ennätin ostaa mukaan. Junaan oli mukava asettautua, ei edes vaihtoa Kouvolassa tulomatkalla. Junan lähtöajaksi oli ilmoitettu 16.19 ja ajattelin jo miten hienosti kaikki sujuukaan. No toisin kävi. Jotain vikaa junan vaunuliitoksissa ja sähkötkin oli pois. Kyseessä oli siis jonkunlainen yhdysjuna, jonka oli tarkoitus jakaantua matkan varrella kahdelle eri reitille. Koska vaunujen (junayksiköiden) liittäminen ei onnistunut, piti konduktöörin laittaa toinen veturinkuljettaja hakuun. Konduktööri on kyllä ollut mitä loistavin asiakaspalvelija, väliaikatiedotusta on tullut mukavasti eikä matkustajilla ole ollut mitään hätää.

Pienestä viiveestä (45min) huolimatta paluumatka meni mukavasti junan viedessä matkustajia kohti määränpäätä. Ihmettelin jälleen mielessäni, miksen käyttänyt useammin junaa matkustaessani. Aikatauluissa toki on hiukan parantamisen varaa (tai oikeastaan aika paljonkin), mutta luovasti ajatellen ja hieman ennakoiden ja hitokseen aikaisin heräämällä määränpäähän pääsee ajoissa. Toivoisin kuitenkin ettei junavuoroja lakkauteta enää enempää. Jos halutaan kannustaa käyttämään julkisia kulkuvälineitä, pitäisi vuoroja olla riittävästi tarjolla myös Itä-Suomessa.

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *